Jaaroverzicht De Woenselse Poort 2023

Inhoudsopgave

Inleiding: cliënt aan het woord

tekening van een man gemaakt met één lijn

“Ik kan zijn wie ik eigenlijk altijd ben geweest”

“Mijn toekomstvisie was zwart. Ik leidde een ‘fuck it’-leven en dacht niet aan morgen.” Mano* is met zijn 22 jaar de jongste cliënt binnen De Woenselse Poort. Hij werd veroordeeld tot tbs met voorwaarden voor een geweldsdelict. Zijn beeld van tbs was zo negatief dat hij in eerste instantie liever 12 jaar celstraf had gekregen.

“Ik kende alleen maar negatieve verhalen en dacht dat het hier een duistere plek zou zijn. Ik kwam heel wantrouwend binnen en was constant alert”, vertelt Mano. Een paar maanden later zijn die scherpe randjes eraf en ervaart hij de omgeving als helpend. “Mede dankzij twee geweldige persoonlijk begeleiders; zij hebben mij volop gesteund en het beeld van hier echt veranderd.” Daarnaast voert hij gesprekken met zijn eigen netwerk, andere cliënten en behandelaren. “Uit al die gesprekken haal ik iets. En door therapieën ben ik verandering in mijn lijf gaan voelen. Ik sliep altijd gespannen; vuisten gebald, tanden op elkaar. Ik heb nu een ontspannen gevoel en weet dat ook zelf op te zoeken.”

Opschonen netwerk

Mano komt uit een grote achterstandswijk en was daar veel op straat te vinden. Hij maakte er veel schiet- en steekincidenten mee. “De mentaliteit die ik als kind al meekreeg was: het is eten of gegeten worden. Ik was beïnvloedbaar en heb me vaak laten meeslepen. Het zien en gebruiken van geweld was normaal.” Zijn sociale netwerk heeft hij inmiddels opgeschoond. Hij heeft afscheid genomen van mensen die niet goed voor hem zijn. “We hebben elkaar veel loyaliteit bewezen maar het houdt hier op. Ik heb ze geadviseerd om zelf ook een ander pad in te slaan. Sommigen hebben geluisterd, sommigen hebben gezegd: ‘We respecteren je keuze maar op ons hoef je nooit meer te rekenen.’ Dat is prima.”

Wakker geschud

Het keerpunt kwam voor hem in de gevangenis. Zij toenmalige vriendin gaf aan blij te zijn dat hij daar zat, want: “Anders was je voor je 25e dood geweest”. Zelf zag Mano ook vaak beelden voorbij flitsen waarin hij zichzelf dood zag gaan. Hij realiseerde zich dat er zoveel momenten zijn geweest waarop het verkeerd hadden kunnen aflopen. “Dat heeft me wakker geschud. Ik heb nog geen leven geleid zoals je het hoort te leiden. Ik heb levenslust en wil een huis en gezin.”

Stoere jongen

Bij De Woenselse Poort leert hij met zijn emoties om te gaan. In de gevangenis had hij het idee zich altijd groot te moeten houden, hier mag hij zich kwetsbaar opstellen. “Ik vond het eng om met mijn emoties om te gaan. Ik ken het niet. Ik heb altijd moeten overleven. Zowel thuis als op straat. Het is een heel apart gevoel om te voelen. Maar het is eigenlijk heel fijn. Het is OK om verdrietig te zijn. Het is OK om boos te zijn. Er zo mee om te gaan heeft me veel gebracht. Ik kan zijn wie ik eigenlijk altijd ben geweest.” Hij ervaart ook veel steun en herkenning bij andere cliënten. Zij geven hem de motivatie om door te gaan omdat hij nog zo jong is en een heel leven voor zich heeft. Daarnaast heeft hij verschillende uitlaatkleppen gevonden zoals: sporten, koken, muziek maken, wandelen… “Mijn idee was altijd: Ik ben een stoere jongen, wij wandelen niet in het bos. Maar ik kan er echt van genieten.”

Liefde en aandacht

Het gaat steeds beter met ‘m. Maar makkelijk is het geenszins. Het hebben van tbs (met voorwaarden) betekent dat je geen concrete einddatum hebt. Je weet niet wanneer je klaar bent. “En ik mis alles. Vrij bewegen. Eten wanneer ik wil. Fietsen in de buurt. Bellen naar mensen om iets af te spreken. Maar vooral: onder de mensen zijn van wie ik houd wanneer ik dat wil. Maar mijn traject gaat goed. Ik ben me mentaal aan het voorbereiden op terugkeer. Mijn grootste hoop is dat ik rust en geluk kan ervaren. Huisje, boompje, beestje. Daar wil ik moeite voor doen. Ik verdien liefde en aandacht.”

*Mano is een gefingeerde naam om privacy redenen

Voorwoord

Voor u ligt het jaarverslag 2023 van De Woenselse Poort, onderdeel van GGzE. Via dit jaarverslag nemen wij u graag mee in de ontwikkelingen die de GGzE/De Woenselse Poort op het gebied van de forensische zorg in 2023 heeft doorgemaakt.

2023 heeft voor De Woenselse Poort in het teken gestaan van de relatie tussen de maatschappij en de forensische zorg. Het één kan niet zonder het ander. We bereiden onze cliënten voor op een veilige terugkeer in de maatschappij. Daarom halen we de buitenwereld naar binnen. Om de samenleving te laten ervaren dat DE forensische cliënt niet bestaat en om cliënten te laten inzien dat ze met hun talenten gereedschap in huis hebben om weer een bijdrage te kunnen leveren aan diezelfde samenleving. Vanuit deze maatschappelijke context zijn er mooie activiteiten georganiseerd. Van minister tot buurtbewoner en van scholier tot cabaretier, allen lijken na afloop de mens achter de forensische cliënt te zien. En dat noemen wij destigmatisering.

Ook hebben we met trots ons meerjarenbeleidsplan forensische zorg mogen presenteren. We nemen u met dit jaarverslag graag mee in deze ontwikkelingen die dankzij onze bevlogen medewerkers en ketenpartners tot stand zijn gekomen.

2024 is voor De Woenselse Poort ook meteen het startpunt geweest om de ingezette koers van 2023 voort te zetten. Door te blijven luisteren naar de behoeften van onze cliënten, hun naasten en onze medewerkers en oog te hebben voor de belangen van de maatschappij, kunnen we vasthouden aan onze kwaliteit van zorg. Door kritisch te blijven kijken naar de door ons geleverde forensische zorg zijn wij in staat om verbeterpunten aan te pakken die ons verder helpen in de realisatie van onze ambities. In onze kwaliteitsverantwoording leest u daar meer over.

Jeroen Kampkes & Theo Vedder

Directie De Woenselse Poort

Jeroen Kampkes - directeur De Woenselse Poort

De Woenselse Poort en de maatschappij

De Woenselse Poort is expert op het gebied van risicogericht behandelen. We werken aan het herstel van het normale leven van de cliënten en het verminderen van de kans op hernieuwd delict gedrag.

De Woenselse Poort kijkt echter verder dan dat en verbreedt daarom haar visie op de maatschappelijke opdracht. We nemen daarin mee dat de maatschappij vraagt om meer aandacht voor het slachtoffer en diens naasten. Daarom geven wij hen een nadrukkelijkere positie in de maatschappelijke opdracht die wij aan onszelf stellen. Ook het sociale netwerk van onze cliënten gaan we tegemoet treden als gelijkwaardige partner. We willen weten wat zij nodig hebben gedurende én na het traject van de cliënt. 2023 is hiervoor het startpunt geweest; de komende jaren zullen we de ingezette koers verder ontwikkelen.

Lees hieronder een selectie van maatschappelijke activiteiten die we het afgelopen jaar hebben georganiseerd.

Minister Weerwind bezoekt FPK De Woenselse Poort

Franc Weerwind, minister voor Rechtsbescherming, bracht maandag 13 maart een bezoek aan forensisch psychiatrische kliniek De Woenselse Poort. Daarbij zijn verschillende afdelingen bezocht en heeft hij zich door onze collega’s en cliënten laten informeren over diverse aspecten van de forensische zorg.

Er was veel aandacht voor de hybride aanpak die De Woenselse Poort kenmerkt, waarbij mannen en vrouwen met verschillende forensische zorgtitels op eenzelfde afdeling verblijven. Ondermeer werd een behandelafdeling bezocht waar is gesproken over het leven en de behandeling in een forensische kliniek. De minister deed mee aan een psychomotorische therapiesessie. Hier kwamen risicogestuurde behandeling, risicomanagement en het herkennen van lichamelijke signalen aan bod.

Het is prettig dat de minister voor Rechtsbescherming zich nadrukkelijk laat informeren door met aandacht en waardering voor onze collega’s in het forensisch veld het gesprek aan te gaan.

Publiek maakt kennis met De Woenselse Poort

De Woenselse Poort opende zaterdag 18 maart haar deuren voor het publiek. Een unieke kans om een kijkje te nemen achter de muren en een antwoord te krijgen op vragen over forensische psychiatrie, behandeling en veiligheid. We mochten 100 bezoekers welkom heten. “Ik ga Social Work studeren en daarom vind ik het interessant om te zien hoe het hier werkt en wat er allemaal gebeurt”, vertelt Indy. Zij was samen met haar moeder gekomen.

Ander beeld

Bezoekers kregen o.a. een rondleiding over het terrein, zagen Dutch Cell Dogs in actie en konden vragen stellen aan cliënten die zichzelf daar beschikbaar voor hadden gesteld en professionals. “Het is goed dat zo’n open dag wordt georganiseerd. Veel mensen zijn negatief over tbs. De verhalen die je hier hoort geven toch een wat ander beeld. Het is belangrijk om kennis te delen over hoe het hier werkt”, aldus een bezoeker.

Ook de media uit onze regio hebben de Open Dag bezocht. De artikelen en filmbeelden van het Eindhovens Dagblad en Omroep Brabant TV, samen met Studio040, geven een impressie van het evenement.

De Open Dag bij De Woenselse Poort was onderdeel van de landelijke Open Dag van TBS Nederland. In totaal openden tien forensisch psychiatrische centra en klinieken in Nederland hun deuren. De belangstelling van het publiek voor deze Open Dagen is enorm.

Burgemeester bezoekt De Woenselse Poort

Jeroen Dijsselbloem, burgemeester van Eindhoven, bracht donderdag 30 maart een werkbezoek aan forensisch psychiatrische kliniek De Woenselse Poort. De burgemeester was door de directie uitgenodigd om kennis te maken met de forensische zorg die wij bieden. Hij werd vergezeld door Samir Toub, wethouder in Eindhoven en Moniek Veldhoven, programmamanager zorg en veiligheid gemeente Eindhoven.

Na een kop koffie is er een wandeling door de kliniek gemaakt en heeft het gezelschap gesproken met cliënten. Onze cliënten zijn namelijk ook burgers van Eindhoven. De burgemeester was benieuwd naar het traject dat cliënten hier doorlopen en de zorg die zij krijgen. Daarbij kwam ook het hebben van verlof en beveiliging ter sprake.

Een onderdeel van deze eerste kennismaking met de forensische zorg was om eventuele stereotype beeldvorming te voorkomen of aan te passen. Dat is zeker gelukt, juist mede door het bezoek aan de afdeling.

Het is fijn dat de burgemeester ruimte heeft gemaakt – wetende dat hij door veel organisaties gevraagd wordt om als nieuwe burgemeester een bezoek te brengen – om zich te laten informeren. Hier zal zeker een vervolg op komen.

Theo Maassen op date in De Woenselse Poort

Theo Maassen en Laura Dolron op bezoek bij De Woenselse Poort met Gertrude Graumans en Jeroen Kampkes.

Cabaretier Theo Maassen heeft samen met theatermaker Laura van Dolron 24 uur doorgebracht in De Woenselse Poort. Het duo maakt een reeks voorstellingen genaamd Blind Date. Hiervoor gaan zij naar bijzondere plekken, zoals een AA-bijeenkomst of illegale daklozenopvang. Ze maken er vervolgens, vaak nog dezelfde dag, een voorstelling over in De Kleine Komedie in Amsterdam. Zo proberen ze een stem te geven aan mensen in de samenleving die we niet vaak horen. Om zo de dag te eindigen met een totaal anders perspectief dan waarmee ze ‘m begonnen.

Laura van Dolron: “Ik heb ze daar in het theater verteld dat jullie keihard aan het werk zijn. En gezegd dat wij als samenleving ervoor moeten zorgen dat jullie welkom zijn wanneer jullie weer terugkomen.”

Theo en Laura hebben verschillende activiteiten bijgewoond binnen de kliniek zoals dramatherapie en het vrijdaggebed. Ze gingen in gesprek met cliënten en medewerkers. “Ik voel me best op mijn gemak hier. Het is hier vele malen leuker dan een dagje naar de Efteling met het gezin”, vertelt Theo. Het is voor De Woenselse Poort uniek om buitenstaanders te laten overnachten maar: “Wij vinden het belangrijk dat mensen kennis krijgen over waar wij als kliniek voor staan en wat wij doen”, vertelt Gertrude Graumans, algemeen directeur De Woenselse Poort. “Er bestaat nog veel stigma rondom zo’n kliniek en haar cliënten. Theo en Laura hebben een groot podium om te delen wat zij hebben ervaren en gezien. Dat is heel waardevol.”

Laura van Dolron: “Ik word rustig van deze plek. Het gaat hier direct ergens over. Geen onzin, geen nepheid. De meesten van jullie hebben hier meer te vertellen dan de mensen buiten.”

Realistisch beeld

Zondag 26 februari was Gertrude samen met collega’s aanwezig bij de voorstelling. “Ze hebben een mooi realistisch beeld geschetst. De opgave waar onze cliënten voor staan, de liefdevolle werkwijze en bejegening door onze medewerkers… En belangrijk: dat de realiteit veel genuanceerder is dan vaak in de media wordt gepresenteerd. Zij hebben de zachte kant van ons werk gezien en waren ontroerd. Hun beeld van een forensisch psychiatrisch kliniek is echt veranderd”, aldus Gertrude.

Vervolg op bezoek Theo en Laura

19 april kwam Laura samen met muzikant Frank van Kasteren terug naar De Woenselse Poort om de dialogen, sketches, liedjes en muziek van hun uitvoering in Amsterdam, ook uit te voeren voor onze cliënten en medewerkers.

Laura van Dolron: “Ondanks het delict, ondanks de pijn, voel ik jullie kracht. Jullie zijn goed bezig hier. Er is liefde en dankbaarheid.”

50 Ideeën voor cliënten van De Woenselse Poort

Tijd. Een concept waar iedereen een andere beleving van heeft. Vanuit Design Academy Eindhoven kregen tweedejaars studenten Luuk en Layla de vrije opdracht om iets te doen met dit thema. Zij waren benieuwd naar de kijk op tijd van cliënten binnen forensisch psychiatrische kliniek De Woenselse Poort. “Deze mensen leven volgens een rooster dat door anderen is bepaald. En zijn, net als in de gevangenis denk ik, bezig hun tijd uit te zitten. Dus hun perspectief op tijd leek ons interessant”, vertelt Luuk.

Ze kregen een rondleiding in de kliniek en spraken kort met cliënten. De Braziliaans Layla was onder de indruk. “Wij kennen dit soort klinieken helemaal niet in Brazilië. Van Luuk begreep ik dat er in Nederland best wat vooroordelen leven over deze klinieken en de mensen, maar daar had ik helemaal geen last van.” Ze kwamen nog een keer terug en leerden dat sommige cliënten in de weekenden weinig te doen hadden. Die gingen van veel structuur doordeweeks, naar weinig activiteiten in de weekenden. Dat bracht Luuk en Layla op een idee van ’50 ideas for The Woenselse Poort’. “We geven ze handvaten om zelf activiteiten te organiseren. Heel divers: van kerstboom versieren, een karaokeavond organiseren tot bloemenboeket maken. Het is meteen een manier om elkaar beter te leren kennen, interesses te delen en het kan ze iets geven om verder mee aan de slag te gaan bij terugkeer naar de maatschappij”, zegt Luuk.

Voor Layla was het een heel bijzondere ervaring:

“Ik voelde me echt verbonden met de mensheid. En ik heb geleerd om design als tool te gebruiken om te luisteren, en vervolgens pas te faciliteren.”

Grensverleggers

Het programma ‘Grensverleggers’ bestaat uit bijeenkomsten binnen De Woenselse Poort waarin sprekers de bezoekers mee op reis nemen in hun passie en ervaringen, kennis en deskundigheid. Zij vertellen verhalen over vaardigheden, talenten en doorzettingsvermogen om vervolgens de dialoog aan te gaan om elkaar te leren begrijpen en positief grenzen te leren stellen; ook in de context van de cliënten en hun naasten.  Grensverleggers brengen actuele onderwerpen en menselijke zaken die ons allemaal aangaan voor het voetlicht.

Een van die grensverleggers is componist/schrijver, rapper en ervaringsdeskundige Rivelino Rigters.

Voor een groep van 35 cliënten en medewerkers verzorgde hij een rapmiddag binnen de kliniek. Op inspirerende en begrijpelijke wijze gaf hij inzicht in de mogelijkheden en moeilijkheden van muziek en woorden door middel van verhalen, verteld en geschreven door cliënten. Op verschillende beat-ritmes maakte Rivelino prachtige songs met cliënten. Hij haalde ongekende talenten in de mensen naar boven. Er werden inspirerende, ontroerende en realistische teksten geschreven. Later werden deze gezongen en gerapt voor het aanwezige publiek. Het werd een prachtige ochtend vol gezongen levensverhalen.

Binnenwereld

Tom van Limpt was als 18-jarige stagiair in een psychiatrische instelling al gefascineerd door de kamers van de bewoners. Jaren later mocht hij die kamers fotograferen in De Woenselse Poort.

“Het is niet zo dat er hier alleen mensen zitten die een zwaar delict hebben gepleegd.”

Met open ogen luisteren

Een podiumprogramma over verhelderende verwarring

Zes mensen die een psychische ontregeling kennen of hebben gekend, maakten in samenwerking met schrijver en radiomaker Corinne Heyrman een luistervertelling. In deze audioverhalen van vijftien minuten per stuk lopen verwarring en verheldering door elkaar en gaat het over mensen. Mensen die meer zijn dan wat ze hebben meegemaakt.

Twee personen die een verbinding hebben met De Woenselse Poort hebben meegewerkt aan deze audioverhalen. Het gaat om de verhalen van Mathieu en Margret. Mathieu kreeg te maken met tbs door een periode van druggebruik en dakloosheid. Hij woont nu op het GGzE-terrein. Margret is slachtoffer van iemand die uiteindelijk tbs opgelegd kreeg. Zij werkt nu als ervaringsdeskundige in De Woenselse Poort. Het verhaal van Mathieu was te horen tijdens de Dag van de Forensische Zorg op 23 mei in de Fabrique in Utrecht.

Luister hier naar het verhaal van Margret Met open ogen luisteren – Afl. 2: Margret van Wintertuin (soundcloud.com)

Luister hier naar het verhaal van Mathieu Met open ogen luisteren – Afl. 3: Mathieu in Met open ogen luisteren (soundcloud.com)

Kwaliteitskader

Veiligheid en persoonsgerichte zorg

Persoonsgerichte zorg krijgt vorm binnen de strafrechtelijke kaders. Een goede balans tussen zorg op maat en veiligheid is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Het sociale netwerk van de patiënt / cliënt wordt zoveel mogelijk betrokken bij de behandeling en begeleiding. Zorgverleners werken volgens de principes van kracht- en herstelgerichte zorg.

Naastenbeleid

In 2023 zijn er meerdere onderwerpen uit de visie op naastenbeleid verder uitgewerkt. De Woenselse Poort stelde zich in 2022/2023 niet alleen de vraag hoe naasten kunnen bijdragen aan de behandeling van cliënten. Ook werd nadrukkelijk gekeken naar de hulp/ondersteuningsvraag en behoeften van naasten.

Gezonde omgeving voor kinderen

Samen met cliënten is de visie op familiaire relaties verkend en hoe De Woenselse Poort een gezonde omgeving voor kinderen kan faciliteren. Voortbordurend op de in 2022 gestarte boerderij die cliënten met hun kinderen kunnen bezoeken, is in 2023 gekeken hoe eventueel bezoekfaciliteiten voor kinderen op de afdeling gerealiseerd kunnen worden. Dit zal in 2024 geëffectueerd worden.

Projectgroep Naastenbeleid

In 2023 is het naastenbeleid praktisch ingevuld door de samenstelling van een projectgroep Naastenbeleid.

Citaat: “Door mijn deelname aan de werkgroep naaste ben ik me bewust geworden dat mijn verhaal niet zomaar een verhaal is, mijn verhaal doet er toe, en maakt het verschil. Het is belangrijk om als mens gezien en gehoord te worden, dat je gevoelens er mogen zijn, dat staat los van je rol als naaste.” Sandra, naaste

Het afgelopen jaar zijn drie werkgroepen, op verschillende onderdelen, actief geweest:

1. Naastenfestival

Op 20 augustus 2023 is een naastenfestival in de dagbesteding van de Tuin georganiseerd. Doel was naasten bij elkaar te brengen. Het werd een dag met mooie ontmoetingen in een omlijsting van allerlei attracties, muziek en versnaperingen. Er is nuttige informatie opgehaald van naasten die dit festival bijzonder hebben gewaardeerd. Vanuit naasten kwam de wens om dit festival ook in 2024 binnen de kliniek te organiseren.

• Bezoek – van screening naar kennismaking

Van screening naar kennismaking. In feite blijft de functie hetzelfde, toch voelt kennismaking voor naasten beter dan screening. In samenwerking met het maatschappelijk werk is het protocol inmiddels herschreven en het concept ligt voor besluitvorming klaar. Implementatie vindt vervolgens in 2024 plaats.

• Informatiepakket voor naasten-welkom pakket

Een informatiepakket speciaal met informatie voor naasten: een ‘GOED OM TE WETEN’ folder’. De folder bevindt zich in de laatste conceptfase en zal in 2024 zijn weg vinden naar de naasten.

Transdiagnostisch werken

In 2023 zijn we binnen De Woenselse Poort gestart met het beschrijven van de afdelingskenmerken van de afdelingen op beveiligingsniveau 2 (Poort). Een belangrijk onderdeel is het beschrijven van de doelgroepen in transdiagnostische termen.

Dit wil zeggen dat we proberen DSM-diagnoses niet meer op de voorgrond te zetten, maar dat we onze forensische behandeling met name gaan richten op gedragskenmerken van de doelgroep. De verwachting is dat de behandeling van cliënten veel gerichter kan worden vormgegeven. Teamleiders en regiebehandelaren hebben zich gebogen over de kenmerken van hun afdelingen en hebben hun bevindingen in december 2023 gedeeld.

In 2024 gaan we ook de afdelingskenmerken van de afdelingen op beveiligingsniveau 3 (Woensel) beschrijven. Daarnaast is ook het doel om in de fase diagnostiek het transdiagnostische denken in te bedden. Om dit te bereiken zal een aantal professionals deelnemen aan de masterclasses psychodiagnostiek

Persoonsgerichte zorg

“Ik wil vooruit kijken en aan mijn herstel werken.”

Nog steeds denkt Salma* (32) weleens: ik hoor hier niet. Ze zou liever ambulante zorg krijgen in haar eigen omgeving. Maar de realiteit is dat ze tbs met dwangverpleging heeft gekregen en op het hoogste beveiligingsniveau van De Woenselse Poort zit. “Ik ga de tijd hier gebruiken om mezelf echt goed te onderzoeken. Ik neem niet meer deel aan de dagelijkse sleur van het leven waarin je nauwelijks tijd hebt om na te denken. Hier kan dat wel. Ik wil vooruit kijken en aan mijn herstel werken.”

Ze verblijft sinds eind 2022 in De Woenselse Poort. Daarvoor zat ze twee jaar in een Penitentiaire inrichting (PI). Ze is veroordeeld voor een strafbaar feit dat ze pleegde terwijl ze in een psychose zat. De overgang van de PI naar de kliniek was spannend. “Wat kan ik verwachten? Hoe gaat het zijn met het team en andere cliënten? Dat hield me wel bezig. Je moet weer opnieuw een band opbouwen. Maar ik zag het ook als een nieuwe start. Hier ben je bezig met resocialiseren; dat kan in een gevangenis niet.”

Triggers en kwaliteiten

Salma heeft twee keer een psychose meegemaakt. ‘Hoe kan mij dit overkomen’, heeft ze zich vaak afgevraagd. Ze had bijna een eigen huisje, werkte in de zorg en dacht in rustig vaarwater te zitten. “Maar het tegenovergestelde bleek waar. Het was echt een mokerslag voor me. Het heeft zeker een jaar geduurd om er vrede mee te krijgen dat dit is gebeurd. Ik heb er veel over gepraat en ben nu stabiel.” Het is een van de dingen waarmee ze binnen De Woenselse Poort aan de slag is: het onder controle krijgen van psychotische symptomen. Inzien wat haar triggers, valkuilen en kwaliteiten zijn. Ze focust zich op haar therapieën en wil toewerken naar verlof. Daarnaast probeert ze ook voldoende ontspanningsmomenten te creëren door muziek te maken en te zingen. Ook heeft ze dagelijks contact met familie en vrienden. “Ik heb mijn veroordeling geaccepteerd maar zij nog niet. Wanneer ze op bezoek komen laat ik ze zien waar ik zoal mee bezig ben zodat zij ook beter leren snappen wat tbs inhoudt.”

Zure appel

Zelf heeft ze echt de drijfveer om de behandeling tot een goed einde te brengen. Ze wil zich er niet (meer) tegen verzetten. “Ik ben een doorzetter dus als ik iets wil dan ga ik ervoor. Moeilijke situaties moet je aangaan; door de zure appel bijten. Gaandeweg ben ik in gaan zien dat er ook positieve kanten zitten aan een behandeling hier.”

* Salma is een gefingeerde naam om privacy redenen

Aandacht voor vastenperiode moslims

In 2022 was de Ramadan van 22 maart tot en met 20 april: een maandlange vastenperiode voor moslims. Er wordt dan niet gegeten tussen zonsopgang en zonsondergang. Binnen De Woenselse Poort is hier aandacht voor. Ramzi Oulad Lmaroudia is er islamitisch geestelijk verzorger. Hij organiseert twee keer per week een iftar, oftewel: een maaltijd om het vasten te breken. “Niet alle islamitische cliënten doen mee met het vasten, omdat dit bijvoorbeeld niet samengaat met hun ziektebeeld of medicatie. Maar het belangrijkste is het samen zijn; een moment van bezinning en saamhorigheid”, vertelt Ramzi.

Vrijdaggebed

Ramzi maakt onderdeel uit van een team van zeven geestelijk verzorgers binnen GGzE. Hij is de enige met een islamitische achtergrond. “Ik ben er voor iedereen maar elk geloof heeft zo zijn eigen taalgebruik en gewoontes, dus het is waardevol daar iets extra’s in te kunnen bieden voor de moslims hier.” Zo organiseert hij bijvoorbeeld ook elke week het vrijdaggebed.

Diepere laag

De doelgroep forensische cliënten is soms uitdagend. Wanneer iemand bijvoorbeeld in een psychose zit, is zijn/haar verhaal niet altijd goed te volgen, maar: “Iemand gaat niet voor niks met mij in gesprek; er ligt een behoefte. Dus ik ga altijd op zoek naar de diepere laag. Ik ben erg dankbaar daarin iets te mogen betekenen.”

Recht van spreken, ontmoetingsdag Stichting Herstel en Terugkeer

Op 6 oktober organiseerde de Stichting Herstel en Terugkeer, in samenwerking met De Woenselse Poort, een ontmoetingsdag. Een gevarieerd gezelschap van sprekers bracht verhalen vanuit hun eigen perspectief; vanuit het perspectief van het slachtoffer, de naaste, de dader, de professional en de nabestaande.

Slachtoffers, nabestaanden, professionals, ervaringsdeskundigen en naasten voeren deze dag bijzondere gesprekken over delict en re-integratie, over verlies, vergeving en niet kunnen vergeven. Gesprekken zonder oordelen, elk verhaal mag gehoord worden en ieder mens doet ertoe. Een dag die met recht ‘ontmoetingsdag’ mag heten.

Woensel Got Talent

De Woenselse Poort organiseert elk jaar Woensel Got Talent. Cliënten krijgen dan het podium voor hun talenten. Winnaar van 2023 is Remy*. Met zijn rap maakte hij indruk op zowel het publiek als de jury. “Ik heb de tekst zelf geschreven. Het gaat over dat ik veel heb meegemaakt en heb geleerd van mijn fouten. In mijn refrein zeg ik dan ook: ‘Ik wil niet meer terug naar toen, in de toekomst ga ik alles anders doen’.”

Remy is dagelijks bezig met muziek; rappen is voor hem een uitlaadklep. “Als ik boos of verdrietig ben, kan ik dat er goed in uiten. Als ik eenmaal buiten ben wil ik jongeren inspireren om ook iets met muziek te doen. En zorgen dat ze op het rechte pad blijven.”

Het event wordt georganiseerd door ervaringsdeskundigen en collega’s van dagbesteding. Sanaz is een van de ervaringsdeskundigen en was erg onder de indruk van het optreden van Remy. “Zijn tekst laat herstel zien. Hij heeft stappen gezet in deze kliniek en wil het voortaan echt anders doen. Wanneer hij rapt gaat hij er helemaal in op. Dan is hij echt zichzelf. Hij wist iedereen te raken met zijn tekst dus hij is echt een terechte winnaar.”

Winnaar Woensel got Talent 2023 Remy

Woensel got Talent

‘Pen voor je leven’

In 2023 is verhalenverteller Frank de Bruyn op bezoek geweest bij De Woenselse Poort en GGzE om een workshop te geven aan cliënten.

Frank heeft een bewogen levensgeschiedenis met een omstreden verleden. Van Holland Casino croupier naar bekende gigolo naar gedetineerde in Italië, waardoor hij uiteindelijk letterlijk alles kwijtraakte inclusief zijn eigenwaarde. Levenservaringen op veel sociale thematische vlakken zoals o.a.; detentie, prostitutie, schuldsanering, huiselijk geweld, misbruik, dakloosheid, etc. Hij zou er een boek over kunnen schrijven zou men zeggen. Inmiddels is Frank auteur van twee boekwerken: Niets is wat het lijkt & Achter de tralies schijnt de zon.

Tijdens zijn detentie ontdekte hij, dankzij de correspondentie met vele volgers die hem schreven, zijn passie voor schrijven. Niet alleen kwam hij zo op het idee om zijn ervaringen te delen in de vorm van twee boeken, maar ontstond ook het idee voor het concept “Pen voor je leven.”

‘Pen voor je leven’ is een concept/training/workshop die de heilzame werking van schrijven onderbouwd en tevens onderwijst. Primair en fundamenteel om zelf-progressie te constateren in eigen herstel maar tevens als talentontwikkeling voor als men bijvoorbeeld een boek of column zou willen schrijven. Of als je wil ontdekken hoe je gedichten of lyrics schrijft op eigen authentieke wijze.

In het kader van het programma ‘Grensverleggers’ nodigt De Woenselse Poort regelmatig sprekers uit om cliënten te inspireren en motiveren.

Forensisch vakmanschap

Professionals binnen de forensische zorg weten wat er van hen verwacht wordt. Zij kunnen methodisch werken en worden in staat gesteld om hun professionele vaardigheden en (vak) bekwaamheid te ontwikkelen. Zij wisselen kennis en ervaringen met elkaar uit binnen multidisciplinaire teams. Daarnaast gaan zij respectvol om met de patiënt / cliënt en zijn naasten.

“Je moet echt op je strepen kunnen staan”

Rebecca Rabbinowitsch vindt het forensische werkveld buitengewoon interessant en uitdagend. Daarom werkt ze sinds 2001 bij De Woenselse Poort. Inmiddels al ruim 12 jaar als psycholoog en regiebehandelaar bij het Forensisch FACT. Hier wordt ambulante behandeling en begeleiding geboden bedoeld om het risico op terugval in delictgedrag te verminderen.

“De problematiek die ik hier tegenkom is vaak complex. Veel persoonlijkheidsproblematiek in combinatie met een verslaving. Het zijn over het algemeen mensen die minder aangepast zijn op het gebied van maatschappelijk gewenst functioneren. Dat boeit me.”

De diepte

Rebecca is nieuwsgierig; waarom zitten mensen op een bepaalde manier in elkaar. Hoe heeft hun persoonlijkheid zich ontwikkeld en welke copingmechanismen worden gebruikt. “Sommige cliënten komen hier met agressief gedrag maar begrijpen niet waarom ze tot bepaalde delicten zijn gekomen. Dat gaan we dan onderzoeken.” Soms ziet ze cliënten voor een periode van twee jaar. Dat geeft ruimte om echt de diepte in te gaan. “Daarbij zijn het vaak mensen die moeilijk iemand die toelaten dus ik vind het boeiend er een band mee op te bouwen. Het is fijn om te zien wanneer ze echt aan de slag gaan met wat we bespreken en dat er gedragsverandering komt.” De Woenselse Poort is onderdeel van GGzE. Bij complexe problematieken wordt dan soms ook informatie en expertise ingewonnen bij anderen afdelingen. Over bijvoorbeeld autisme en niet aangeboren hersenletsel.

Het werken met deze doelgroep vraagt erom dat je stevig in je schoenen staat. Cliënten kunnen soms fors over de grenzen gaan, zegt Rebecca. Zoals schelden en met deuren slaan. “Je moet echt op je strepen kunnen staan. Wanneer je heel timide of angstig bent, wordt daar denk ik makkelijk misbruik van gemaakt.”

“Ze zien vaak de deur in het gezicht dicht gaan”

De vele gesprekken en ontmoetingen in dit werkveld heeft Rebecca geleerd niet zo snel te oordelen over mensen. Iets wat ze in de maatschappij nog wel regelmatig ziet gebeuren. “Je ziet bij cliënten dat het lastig kan zijn om hun plek weer te vinden in de maatschappij. Ze zien vaak de deur in het gezicht dicht gaan. En dan hoeft het niet eens over heel heftige delicten te gaan. De nuance is vaak ver te zoeken in de buitenwereld. Ik vind het belangrijk ze wel een kans te geven en ze als mens te zien.”

Symposium EFEd 26 september 2023

Dit druk bezochte symposium illustreert misschien wel dat dit een breed gedeeld vraagstuk is. Hoe zetten we ervaringsdeskundigheid slim in? Wetenschappers, zorgprofessionals, een actrice/zangeres en ervaringsdeskundigen namen elkaar mee in het delen van perspectieven over ervaringsdeskundigheid in een forensisch psychiatrische setting.

Wat kunnen ervaringsdeskundigen wat reguliere professionals niet kunnen?

Zowel in de reguliere GGZ als in de forensische GGZ worden steeds vaker ervaringsdeskundigen betrokken in de behandeling. Het is de vraag wat ervaringsdeskundigen anders doen dan reguliere professionals en wat zij toevoegen aan de effecten van de behandeling. Aan de hand van een onderzoek naar de inzet van ervaringsdeskundige ex-plegers van huiselijk geweld in de behandeling van plegers van huiselijk geweld, werd duidelijk gemaakt wat de meerwaarde en effectiviteit van deze inzet is. De implementatie van ervaringsdeskundigheid is echter niet eenvoudig. Aan de hand van de onderzoeksresultaten is ook besproken wat er nodig is voor een goede implementatie en wat dat van de organisatie, managers en reguliere professionals vraagt. Tenslotte is er stilgestaan bij de vraag wat iemand een goede ervaringsdeskundige maakt. Wat is er nodig om dit werk te kunnen doen en het ook vol te houden. Naast de antwoorden die er uit het huidige onderzoek zijn gekomen, werd er ook stilgestaan bij de kennis die nog ontbreekt en hoe we dit zouden kunnen onderzoeken.

Citaat: “Een forensisch ervaringsdeskundige weet als geen ander hoe het is om cliënt te zijn en wat herstelbevorderend is.”

Hoe zetten we ervaringsdeskundigen in bij een forensische behandeling?

Binnen FPK De Woenselse Poort wordt gewerkt met forensisch ervaringsdeskundigen. Maartje en Julia vertelden hoe ervaringsdeskundigen onderdeel zijn geworden van een multidisciplinair behandelteam. Zij deelden de visie van De Woenselse Poort op ervaringsdeskundigheid binnen de forensische zorg en vertelden graag over de ervaring hoe dit binnen de kliniek is geïmplementeerd. Dit deden ze aan de hand van praktijkvoorbeelden. Verder kwamen interventies aan bod die de ervaringsdeskundigen inzetten, gericht op het verkleinen van de risicofactoren en het bevorderen van de beschermende factoren.

Forensische leerlijn

Binnen De Woenselse Poort wordt gewerkt met de e-learning modules van de forensische leerlijn. Elke nieuwe medewerker volgt een aantal verplichte modules. Dit zijn de rol van de forensische professional, de forensische cliënt en forensische scherpte.

Verder wordt goed gekeken welke modules een medewerker nodig heeft gebaseerd op afdeling en doelgroep waarmee wordt gewerkt en welke vaardigheden hiervoor nodig zijn.

De basiskennis vanuit de e-learning wordt gebruikt om kennis verder uit te diepen in klassikale bijeenkomsten en de brug te leggen tussen theorie en praktijk.

Nieuwe kennis uit modules die een update hebben gehad, wordt meegenomen in deze klassikale bijeenkomsten.

Themabijeenkomst forensische scherpte

De term ‘forensische scherpte’ wordt veel gebruikt in de forensische zorg; ook binnen de afdelingen van De Woenselse Poort. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld en hoe ziet forensische scherpte er in de praktijk uit? Dat was het thema van de bijeenkomst ‘Forensische scherpte’ die De Woenselse Poort in oktober organiseerde.

Gastspreker Maartje Clercx, werkzaam als onderzoeker bij De Rooyse Wissel, nam de deelnemers mee in haar promotieonderzoek naar forensische scherpte. Op basis van dat onderzoek is onder andere een model ontwikkeld. Maartje lichtte het model toe aan de hand van een casus.

Ook is op deze middag het spel ‘Forensische Scherpte’ gespeeld dat is ontwikkeld door een aantal medewerkers van De Woenselse Poort. Het spel nodigt uit om met elkaar in gesprek te gaan over het thema forensische scherpte door middel van stellingen, vragen en afbeeldingen. Dit spel is ook gepresenteerd op de inspiratiemiddag forensisch vakmanschap van het EFP.

Inspiratiemiddag forensisch vakmanschap

Op 12 december vond de inspiratiemiddag forensische vakmanschap plaats, georganiseerd door het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie. Doel van deze middag was om leermiddelen met elkaar te delen en inspiratie op te doen. Kimberly Mulkens, opleidingscoördinator bij De Woenselse Poort, presenteerde hier het dobbelspel Forensische Scherpte dat binnen De Woenselse Poort is ontwikkeld.

Doel van de ontwikkeling van dit spel is om laagdrempelig het gesprek aan te gaan over forensisch werken en forensische scherpte. Binnen De Woenselse Poort is het spel inmiddels een jaar in gebruik en veel van de teams hebben leuke, kritische en verhelderende gesprekken gevoerd aan de hand van de verschillende kaartjes.

Tijdens de inspiratiemiddag konden de deelnemers zelf kennismaken met het spel. Er kwamen veel positieve reacties en veel collega’s willen dit spel in hun eigen organisatie gaan gebruiken.

Het spel bestaat uit een set kaartjes met stellingen, vragen en afbeeldingen in een mooi bewaarkistje dat door een cliënt bij dagbesteding ‘Houtlaws’ is gemaakt.

Schrijftrainingen TBS-rapportages

Het aantal tbs-gestelden binnen De Woenselse Poort neemt de laatste jaren toe. Dat betekent ook meer formele tbs-rapportages zoals verlengingsadviezen en verlofaanvragen. Dit zijn vaak lange rapportages, met veel informatie, waar verschillende mensen aan werken. Dat kost onze medewerkers veel tijd. Ook stellen onze interne verloftoetsingscommissie en het Adviescollege Verloftoetsingscommissie vragen over de inhoudelijke consistentie en de lengte van de aangeleverde rapportages.

Dit was voor De Woenselse Poort aanleiding om hiermee aan de slag te gaan en te werken aan tbs-rapportages die:

a.           Inhoudelijk meer consistent zijn: de boodschap is duidelijk en ze bevatten geen herhalingen.

b.           Beter leesbaar zijn: korter, bondiger en zakelijker.

c.           Minder tijd kosten om te schrijven en om te toetsen.

Regiebehandelaren, behandelrapporteurs en assistent-regiebehandelaren zijn geschoold in deze vernieuwde werkwijze. Ook is een pakket aan hulpmiddelen beschikbaar gesteld zoals een Sway ‘Schrijven van tbs-rapportages bij De Woenselse Poort’ met alle informatie, vaste formats met een schrijfwijzer vanuit De Woenselse Poort, een format verlofaanvraag en evaluatie – met schrijfinstructie en een format TBS Verlengingsadvies – met schrijfinstructie. Daarnaast is er een overzicht gemaakt van de belangrijkste wijzigingen en tips.

Organisatie van zorg

Organisaties hebben de volledige bedrijfsvoering op orde, zodat de zorg voor de patiënt / cliënt soepel verloopt. Daarbij hoort een kwaliteitsmanagementsysteem dat goed is afgestemd op de zorg die zij bieden.

Meerjarenbeleidsplan

De forensische zorg is doorlopend in ontwikkeling. Deze ontwikkelingen worden onder andere ingegeven vanuit maatschappelijke vraagstukken, de wetenschap en politieke overwegingen. Vanuit deze context heeft De Woenselse Poort gewerkt aan een nieuw meerjarenbeleidsplan forensische zorg 2023/2028.

Op 31 mei 2023 is het nieuwe meerjarenbeleidsplan forensische zorg vastgesteld. Het plan beschrijft de opdracht waar we als organisatie voor staan en de ambities die we de komende jaren met elkaar willen realiseren. Realisatie van onze ambities vraagt ook een kritische blik op de uitdagingen waar we voor staan. Tijdens het jaarlijks strategisch overleg van 27 juni 2023 hebben we daar de eerste stappen in gezet.

In het strategisch overleg hebben teamleiders, regiebehandelaren, managers, psychiaters en directie gesproken over de ambities en wat dit betekent voor onze doelen voor 2024. Daarbij is goed gekeken naar de huidige dilemma’s maar ook naar de uitdagingen die voor ons liggen. Deze gesprekken hebben waardevolle inzichten opgeleverd; allereerst over de kwaliteiten van onze organisatie en over professionals die de realisatie van onze ambities mogelijk maken.

Kwaliteitsnetwerk FPC/K

In 2023 heeft de derde cyclus van het Kwaliteitsnetwerk FPC/K plaatsgevonden. Het kwaliteitsnetwerk FPC/K is een landelijk netwerk dat door delen van kennis en ervaringen de kwaliteit van behandeling wil verbeteren. We nemen een vriendschappelijk kijkje bij elkaars instellingen en spreken daar enthousiaste en betrokken collega’s. Uiteindelijk levert dit zogeheten ‘parels en oesters’ (waar zijn we trots op en waar liggen uitdagingen) op voor alle deelnemende instellingen.

Op 13 april 2023 opende De Woenselse Poort haar deuren voor professionals uit het forensische veld. Deze professionals hebben vele gesprekken gevoerd met betrokkenen binnen De Woenselse Poort en hebben een fijne rondleiding gehad. De bevindingen van deze dag zijn te lezen zijn in het landelijke rapport Kwaliteitsnetwerk FPC/K. Om de derde cyclus feestelijk af te ronden vindt in maart 2024 een landelijke dag plaats.

Kwaliteitsnetwerk FPC/K – EFP

Gertrude Graumans bestuurder bij RIBW Brabant

Gertrude Graumans

Gertrude Graumans, algemeen directeur van De Woenselse Poort, is per 1 november 2023 benoemd tot bestuurder bij RIBW Brabant.

Gertrude werkte bijna 6 jaar bij onze organisatie. Op 1 januari 2018 startte ze als algemeen directeur van De Woenselse Poort, onderdeel van GGzE. De afgelopen jaren is haar portefeuille uitgebreid en leidde ze samen met Jeroen Kampkes de divisie Forensische & Intensieve Behandeling.

GGzE bestuursvoorzitter Carla van de Wiel: “We vinden het ontzettend jammer dat Gertrude ons gaat verlaten, maar gunnen het haar natuurlijk van harte om zo’n mooie carrièrestap te maken. We bedanken Gertrude voor haar betrokkenheid de afgelopen jaren en wensen haar veel succes en feliciteren RIBW Brabant met Gertrudes komst”.

Nieuwe directeur voor De Woenselse Poort

Foto: Bram Saeys

Per 19 februari 2024 is Theo Vedder de nieuwe divisiedirecteur met portefeuille bedrijfsvoering, voor de divisie Forensisch & intensieve behandeling, inclusief De Woenselse Poort. Samen met Jeroen Kampkes, directeur behandeling, vormt hij het directieteam van deze divisie van GGzE.

Theo Vedder heeft veel ervaring in het leiden van veranderingen in een complexe en snel veranderende omgeving. Hij maakt zich sterk voor organisatorische ontwikkelingen waardoor er meer ruimte en aandacht ontstaat voor verbeteringen en vernieuwingen en meer tijd voor de cliënt. Zowel in een productieomgeving als binnen de financiële sector heeft hij een grote diversiteit aan trajecten afgerond. Daardoor heeft hij een brede kijk op zaken.

De raad van bestuur is blij met zijn komst. “Theo heeft veel ervaring in het leiden van complexe veranderingen, met aandacht voor eigenaarschap en het optimaliseren van processen. Onderwerpen die voor onze organisatie in deze periode heel relevant zijn. We zijn blij dat Theo al op zo’n korte termijn het directieteam komt versterken”, aldus voorzitter Carla van de Wiel.

Goed werkgeverschap

Wervingscampagne

De wervingscampagne van De Woenselse Poort is tot stand gekomen dankzij de grote betrokkenheid van vele medewerkers. Zij staan centraal in deze campagne. Dit is zowel bij medewerkers als bij externen heel goed ontvangen.

Een citaat van een externe op LinkedIn:

“Voor mij te ver, maar ik wilde even zeggen dat ik vind dat jullie op een prachtig mooie manier werven voor het leukste vak! Super!”

Voor alle wervingsactiviteiten van De Woenselse Poort wordt geput uit het beeldmateriaal dat voor deze campagne is ontwikkeld.

Open dagen familie/naasten en collega’s GGzE

De Woenselse Poort wil graag naasten, familie en vrienden van medewerkers de gelegenheid geven om kennis te maken met het bijzondere werk dat onze medewerkers verrichten. Op zaterdag 25 februari organiseerde De Woenselse Poort dan ook een open dag, speciaal voor vrienden, familie en naasten van medewerkers van De Woenselse Poort.

Het werd een prachtige dag waarbij medewerkers hun familieleden een rondleiding konden geven. Cliënten durfden met de bezoekers in gesprek te gaan en het was fantastisch om te zien op welke manier ze dat deden. Ook zo’n dag kan een groeistap betekenen in het proces van onze cliënten. Helaas moesten we door het grote animo collega’s teleurstellen. Redenen genoeg om zo’n dag vaker te gaan organiseren.

“Hier krijg ik nu energie van!”

“Ik ben er gewoon trots op mijn werkplek aan mijn familie te kunnen laten zien.”

Daarnaast organiseerden we ook een aantal open dagen voor collega’s van GGzE. Ook deze zijn goed bezocht. De deelnemers waren onder de indruk van de rondleiding die de cliënten zelf gaven en het mooie werk en passie van de medewerkers van De Woenselse Poort.

Elien Meijer, projectleider F&I GGzE: “Goed om jullie werk hierin te zien Woenselse Poort. Dank voor deze indrukwekkende middag. Ik raad hem iedereen aan.”

Medewerker GGzE: “Dank jullie wel voor de fantastische middag! Het was top georganiseerd en echt een meerwaarde om de rondleiding van de cliënten zelf te krijgen. Hopelijk was het voor hen ook een positieve ervaring.”

Week van de Vaktherapie

In de week van de vaktherapie hebben de vaktherapeuten van beeldende therapie, dramatherapie en muziektherapie collega’s een kijkje in hun vak gegeven. Doel hiervan is dat sociotherapeuten en regiebehandelaren een betere vertaalslag kunnen maken wat vaktherapie binnen het behandeltraject kan betekenen en dat zij zo ook cliënten beter kunnen motiveren aan de verschillende therapieën deel te nemen.

De vaktherapeuten hadden het thema ‘emoties’ centraal gesteld. Er zijn verschillende workshops gehouden waarop de collega’s enthousiast hebben gereageerd. Er was volop ruimte om vragen te stellen en de deelnemers kregen meer inzicht in wat de therapie kan betekenen in een behandeltraject.

Samenwerken

Organisaties binnen de keten weten elkaar te vinden en kennen elkaars zorgaanbod. Door een goede ketenaansluiting en zorgvuldige overdrachten krijgen patiënten / cliënten de juiste zorg op het juiste moment. Dit is belangrijk voor onder andere de motivatie van de cliënt en daarmee het beperken van recidive.

Als strategisch partner binnen de forensische zorg dragen wij verantwoordelijkheid voor kwalitatieve en doelmatige zorg. Dit doen wij niet alleen en trekken daarin samen op met onze ketenpartners. Op initiatief van Neos en De Woenselse Poort is daarom in 2023 het Regionaal Forensisch Netwerk Zuidoost-Brabant opgericht. Binnen dit netwerkverband wordt gewerkt aan de gezamenlijke uitvoering van het Kwaliteitskader Forensische Zorg binnen de regio. Aangesloten partners zijn het gevangeniswezen, reclasseringsorganisaties en de zorgaanbieders.

Oprichting regionaal forensisch netwerk Zuidoost-Brabant

Strafbaar gedrag hangt vaak samen met andere problemen, zoals trauma en andere psychische aandoeningen, beperkte vaardigheden en/of verslaving. Om de kans op terugval zo klein mogelijk te maken, is het cruciaal dat de onderliggende problemen worden behandeld en de zorg voor forensische cliënten optimaal is geregeld. Om dit te borgen, gaan negen zorgorganisaties in de regio samenwerken om de zorg te verbeteren voor mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd. Dat doen zij als Regionaal forensisch netwerk Zuidoost-Brabant. Deze samenwerking wordt ook formeel bekrachtigd met een samenwerkingsovereenkomst.

De volgende organisaties maken deel uit van het Regionaal forensisch netwerk Zuidoost-Brabant: Reclassering Nederland, Penitentiaire Inrichting (PI) Grave, Penitentiaire Inrichting (PI) Vught, Doorpakkers, Sint Annaklooster, Leger des Heils, Novadic-Kentron, De Woenselse Poort en Neos.

Organisaties De Woenselse Poort en Neos zijn de initiatiefnemers van deze samenwerking.

Raoul Bakkes, voorzitter regionaal forensisch netwerk Zuidoost-Brabant en directeur-bestuurder van Neos: “Met deze samenwerking willen we onder andere zorgen voor een goede doorstroom en een naadloze overgang van zorg en begeleiding voor forensische cliënten. Zodat, als zij overgeplaatst worden naar een andere organisatie of vanuit een gesloten inrichting ontslagen worden, de continuïteit van zorg wordt geborgd. Maar ook het delen van kennis, methodieken en best practices is een belangrijke pijler in deze samenwerking.’’ Gertrude Graumans, initiatiefneemster en directeur van De Woenselse Poort: “Met deze unieke samenwerking zetten we een mooie stap om de kwaliteit van de forensische zorg te verbeteren. Door elkaar en elkaars kwaliteiten goed te kennen en deskundigheid te delen, sluiten we beter aan bij de vraag van de cliënt en de samenleving.”

Samenwerking Avans – De Woenselse Poort

Citaat: “Van het betrekken van naasten, naar de vraag hoe slachtoffers eigenlijk betrokkene worden bij de behandeling, naar het spreken over de toekomst waarbij De Woenselse Poort zelf contact met naasten en slachtoffers onderhoudt. De Woenselse Poort als sociale en maatschappelijke partner van veel meer belanghebbenden dan alleen de individuele forensische cliënt.“ Jeroen Kampkes, directeur De Woenselse Poort

De samenwerking tussen De Woenselse Poort en het Lectoraat Transmuraal Herstelgericht Werken van Avans Hogeschool is 1 juni verlengd met 5 jaar. De samenwerking heeft als doel het verbinden van onderzoek, onderwijs en praktijk op het gebied van herstelgericht werken in de forensische psychiatrie.

De komende jaren breiden we onze gezamenlijke werkzaamheden uit met onder andere praktijkgericht onderzoek naar slachtofferbewust werken. Ook willen we verschillende activiteiten uitvoeren om de eigenstandige positie van naasten te verstevigen. Uiteindelijk werken we daarmee ook aan destigmatisering van de forensische cliënt én het forensische veld.

Informeren over resultaten

Organisaties geven heldere informatie, tellen en vertellen over hun activiteiten en resultaten. Een periodiek verslag op de website moet inzichtelijk maken waar zij staan op het gebied van kwaliteit. Het verslag dient als basis om het gesprek toezicht te voeren. Organisaties bespreken het verslag zowel intern (binnen de organisatie) als extern in een lerend netwerk.

Matrix